Volvo Cars’
instrumental role in defining the adventurous Cross Country segment is widely
acknowledged. With the imminent reveal of the new V90 Cross Country, the
Swedish carmaker is set to cement its leading role as the most capable and
comfortable premium all-roader on offer and complete its 90 Series line-up.
“Cross
Country has become the true expression of a Volvo car in many peoples’ eyes. It
was a winning concept from the start, perfect for the tough climate and road
conditions that we experience in Sweden,” said Håkan Samuelsson, President
& CEO, Volvo Car Group.
Developed
in 1996, the first Cross Country estate combined functional flexibility and
rugged capability. Today, 20 years later, the Cross Country segment is a
familiar sight across the premium car market, providing a capable, yet
comfortable driving experience.
Extreme climate capability
Designed to
cope with the demanding requirements of an extreme Scandinavian climate, Cross
Country models perform in all sorts of road conditions – from muddy tracks and
knee-deep snow to long distance highway driving. Proving a popular choice with
horse and boat owners thanks to its high ground clearance, pulling power and
responsive All-Wheel Drive, Cross Country has cemented its position as a
premium mainstay and a true all-weather alternative to the SUV.
“We were
very careful from the very beginning to ensure that the Cross Country concept
was not just an exercise in rugged styling. We placed high demands on
real-world capability, and as we developed the segment we added the comfort and
convenience elements that Volvo drivers have come to expect,” said Dr Peter
Mertens, Senior Vice President Research & Development at Volvo Car Group.
The eagerly
awaited V90 Cross Country will be revealed in mid-September.
Note to
Editors:
First
generation 1997 – 2000
Developed
as a capable alternative to the SUV and front-wheel drive cars, Volvo Cars’
first Cross Country the V70 XC grew in popularity as old school SUVs began to
morph into city jeeps. Cross Country offered a new, adventurous take on
motoring that delivered a competent mix of capability, functionality and
comfort. The V70 XC was an instant success, especially in the North American
market.
Second generation, 2000– 2007
In 2000,
the second generation V70 XC came with much bolder styling and higher ground
clearance.
When
Volvo's first SUV, the XC90, came in 2002, the V70 XC received a newer, more
modern All-Wheel Drive system and changed its name to XC70 in order to align to
its bigger brother.
Third generation, 2007 - 2016
The third
generation Volvo Cross Country arrived in 2007 with added elegance and luxury.
The XC70 continued to be a North American love affair, accounting for almost
half of the total volume produced.
In 2014,
the XC70 gained recognition around the globe as Zlatan Ibrahimović´s car thanks
to a Volvo Cars commercial featuring the Swedish footballer. Such was the
impact that sales of the model grew markedly during its last years of
production.
Fr:
Volvo Cars en terrain connu avec l’arrivée du V90 Cross Country
L’indéniable contribution de Volvo Cars à l’identité du
segment baroudeur Cross Country est largement reconnue. Avec la révélation
imminente du nouveau V90 Cross Country pour compléter sa série 90, le
constructeur suédois entend asseoir son leadership et proposer le tout-terrain
premium le plus aventurier et confortable du marché.
« Pour beaucoup, “Cross Country” est devenu
indissociable de Volvo. Promis dès le départ à un bel avenir, ce concept était
idéal pour résister aux assauts du climat sans se laisser intimider par les
conditions difficiles que nous connaissons en Suède », a déclaré Håkan
Samuelsson, Président et CEO de Volvo Car Group.
Développé en 1996, le premier break Cross Country alliait la
flexibilité fonctionnelle à un profil robuste. Aujourd’hui, 20 ans plus
tard, le segment Cross Country s’est développé sur le marché des véhicules
premium et réserve une expérience de conduite tout-terrain placée sous le
double signe de l’aventure et du confort.
Résistance extrême à tous les climats
Imaginés pour résister à l’hostilité d’un climat scandinave
impitoyable, les modèles Cross Country affichent une performance remarquable
dans toutes les conditions, des pistes boueuses aux routes enneigées jusqu’aux
genoux, en passant par les autoroutes qui s’étendent à perte de vue. Très prisé
des propriétaires de chevaux et de bateaux en raison de sa haute garde au sol,
de sa puissance de traction et de sa transmission intégrale réactive, le Cross
Country a conforté son image de pilier du segment premium et se positionne
comme une véritable alternative toutes saisons au SUV.
« Dès le début, nous avons été veillés à ce que le
concept Cross Country ne soit pas qu’une figure de style. Nous le voulions
vraiment tout-terrain et, en développant le segment, l’avons doté de propriétés
de confort et d’éléments pratiques auxquels tout conducteur de Volvo peut
prétendre », explique Peter Mertens, Senior Vice President Research &
Development de Volvo Car Group.
Le V90 Cross Country tant attendu sera dévoilé mi-septembre.
Note aux rédacteurs :
Première génération, 1997–2000
Alternative tout-terrain aux SUV et aux tractions, le
V70 XC, premier Cross Country signé Volvo Cars, a gagné en popularité à
mesure que les premiers SUV se transformaient en jeeps urbaines. Nouvelle
proposition placée sous le signe de l’aventure, le segment Cross Country
offrait un mélange convaincant entre capacité hors piste, fonctionnalité et
confort. Le succès du V70 XC fut immédiat, en particulier sur le marché
nord-américain.
Deuxième génération, 2000–2007
Le V70 XC deuxième génération est né en 2000 avec son style
baroudeur bien plus marqué et sa garde au sol relevée.
Quand le premier SUV de Volvo, le XC90, fit son apparition
en 2002, le V70 XC adopta un nouveau système de transmission intégrale,
plus moderne, et fut rebaptisé XC70 pour s’aligner sur son grand frère.
Troisième génération, 2007-2016
Encore plus élégante et luxueuse, la troisième génération de
Volvo Cross Country est née en 2007. L’histoire d’amour entre le XC70 est
l’Amérique du Nord ne s’est pas démentie, puisque marché compte pour plus de la
moitié du volume total de véhicules sortant des lignes de production.
En 2014, le XC70 a atteint le sommet de la gloire en
devenant la voiture de Zlatan Ibrahimović dans un film publicitaire de Volvo
Cars mettant en scène le footballeur suédois. L’impact commercial fut tel que
la production n’a cessé de croître ces dernières années.
Source: Volvo Cars Glabal Newsroom.
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