Volvo Cars
today formally inaugurated a brand new battery assembly line at its Belgian
manufacturing plant in Ghent, where it will start building its first fully
electric car, the XC40 Recharge P8, later this year.
The
inauguration is the latest proof point for Volvo Cars’ ambitious electrification
strategy and its climate action plan. It aims to reduce its lifecycle carbon
footprint per car by 40 per cent between 2018 and 2025, as a first step towards
its goal of becoming a climate-neutral company by 2040.
Over the
next five years, Volvo Cars will launch a fully electric car every year, as it
seeks to make all-electric cars 50 per cent of global sales by 2025, with the
rest hybrids. Recharge will be the overarching name for all chargeable Volvos
with a fully electric or plug-in hybrid powertrain.
“I am
pleased to celebrate this momentous occasion with our employees here in Ghent,”
said Geert Bruyneel, head of global production operations. “As the first of our
plants to get a battery assembly line, Ghent plays a pioneering role as we
continue to prepare our manufacturing network for electrification.”
Over the
coming years battery assembly will become an important part of Volvo Cars’
global manufacturing operations as it continues to electrify its entire
line-up. The Ghent plant will provide important learnings to other
manufacturing sites in terms of process optimisation and efficiency.
Earlier
this year the company announced the planned construction of a battery assembly
line at its US plant outside Charleston, South Carolina. Construction of that
assembly line is expected to start this fall.
The company
will also build battery electric vehicles at a Volvo-operated manufacturing
plant in Luqiao, China, where Volvo cars based on the CMA platform are built
alongside models with similar underpinnings from sister brands Polestar and
LYNK & CO.
Last year,
Volvo Cars signed long-term supply agreements with two leading global battery
suppliers, CATL of China and LG Chem of South Korea. The agreements cover the
supply of batteries over the coming decade for next generation Volvo and
Polestar models, including the XC40 Recharge P8.
Ghent is
one of two car manufacturing plants operated by Volvo Cars in Europe and has
produced Volvos since 1965. At the moment it employs around 6,500 people.
The XC40
Recharge P8 is the first of a family of fully electric Volvos. It is the
company’s first fully electric car and the first Volvo with a brand new
infotainment system powered by Google’s Android operating system.
As a fully
electric version of the best-selling XC40 SUV, the first Volvo to win the
prestigious European Car of the Year award, the XC40 Recharge P8 is based on
CMA, an advanced modular vehicle architecture co-developed within the Geely
Group.
FR
Volvo Cars inaugure sa nouvelle usine de batteries sur son
site de Gand
Volvo Cars a officiellement inauguré aujourd’hui une
toute nouvelle usine de batteries dans son unité belge de Gand, où le
constructeur doit lancer la production de son premier modèle 100 %
électrique, le XC40 Recharge P8, courant 2020.
Cette inauguration constitue le tout dernier temps fort de
l’ambitieuse stratégie d’électrification de Volvo Cars et de son plan
d’action climatique. L’objectif est de réduire l’empreinte carbone sur le cycle
de vie de chaque véhicule de 40 % entre 2018 et 2025. Il s’agit de la
première étape dans la réalisation de l’ambition du constructeur de devenir
climatiquement neutre à l’horizon 2040.
Ces cinq prochaines années, Volvo Cars lancera un
véhicule électrique par an afin que les véhicules 100 % électriques
représentent 50 % de ses ventes mondiales d’ici à 2025, les 50 %
restants devant être des hybrides. La nouvelle gamme Recharge regroupera toutes
les Volvo rechargeables à motorisation électrique ou hybride du constructeur.
« Je me réjouis de fêter cette grande occasion avec nos
collaborateurs ici, à Gand », a déclaré Geert Bruyneel, responsable des
Opérations de production au niveau mondial chez Volvo Cars. « Première de
nos usines à se doter d’une unité d’assemblage de batteries, Gand joue un
rôle précurseur dans la poursuite de la préparation de notre réseau de
production à l’électrification. »
Ces prochaines années, l’assemblage de batteries
représentera une part importante de l’activité mondiale de production de Volvo
Cars, qui entend électrifier l’ensemble de sa gamme. L’usine de Gand apportera
de précieux enseignements à d’autres sites de production en termes
d’optimisation et d’efficacité des processus.
En début d’année, l’entreprise a annoncé la construction
prochaine d’une unité d’assemblage de batteries dans son usine américaine de
Charleston, en Caroline du Sud. Les travaux doivent commencer cet automne.
Le constructeur suédois produit aussi des véhicules
100 % électriques sur son site de Luqiao, en Chine, où les Volvo à
plateforme CMA (Compact Modular Architecture) partagent les lignes avec des
modèles basés sur la même plateforme de ses marques sœurs Polestar et
Lynk & Co.
L’an dernier, Volvo Cars a signé des accords
d’approvisionnement à long terme avec deux grands fournisseurs mondiaux de
batteries, le Chinois CATL et le Sud-coréen LG Chem. Ces accords portent
sur la fourniture de batteries ces dix prochaines années pour les modèles Volvo
et Polestar de nouvelle génération, y compris le XC40 Recharge P8.
Gand est l’un des deux sites exploités par Volvo Cars
en Europe. Il produit des véhicules de la marque depuis 1965 et emploie quelque
6 500 personnes à l’heure actuelle.
Le XC40 Recharge P8 est le premier membre d’une famille de
Volvo 100 % électriques. Il est à ce titre le premier véhicule tout
électrique du constructeur, ainsi que la première Volvo à s’équiper du tout
nouveau système multimédia basé sur la technologie Android de Google.
Version 100 % électrique du SUV XC40 à succès et
première Volvo couronnée du prestigieux titre de Voiture européenne de l’année,
le XC40 Recharge P8 repose sur la plateforme évolutive CMA codéveloppée avec
Geely Group.
Source : Volvo Cars.
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