Volvo Cars has become the first automaker in the world to
export China made cars to Europe by train via China’s new ‘One Belt, One Road’
trade initiative.
The first S90 premium sedans, built at its Daqing plant in
China, will arrive at a distribution centre in Zeebrugge, Belgium this week.
The cars have been transported to Belgium via the recently
opened, China-Europe railway link. The connection brings down the time it takes
to transport vehicles to Europe by two thirds compared with the naval route,
meaning customers receive their car faster after ordering.
The train route ties Volvo’s global manufacturing and
logistics strategy to the multi-billion euro trade flows between China and
Europe and the so-called One Belt, One Road initiative that seeks to resurrect
the age old Silk Road trade route for a new era of global trade.
The railway link also illustrates how China is turning into
a global manufacturing and export hub for high-end consumer products.
Volvo was the first Western car maker to export a premium
China-made car to the US in 2015 with the S60 Inscription. In November of
last year Volvo started building high-end versions of its S90 premium sedan in
Daqing for global exports, and will soon be building all S90 vehicles in the
factory for global export.
Beyond shorter waiting times for customers, rail is also a
smarter choice in terms of the environmental impact of logistics operations.
Given the same distance the CO2 emissions per tonne/km are reduced by a third
by choosing rail over sea transport. In this case the savings will be even
higher based on the shorter distance.
Each of the Volvo-dedicated trains traveling between Daqing
and Zeebrugge carry around 225 Volvo cars, which are transported in specially
designed containers.
One container holds three cars at different angles in order
to maximize the use of space available inside. Special fixtures ensure that the
cars are fastened during transport and do not move.
Initially, trains will depart from Daqing once a week. The
plan is to increase this frequency in line with growing volumes.
The first S90 sedans will arrive in Zeebrugge on May 31, the
same week as China’s Prime Minister Li Keqiang visits Belgium. In
connection with his visit in the country, Li Keqiang is also scheduled to meet
with Volvo Cars’ chairman Li Shufu and CEO Håkan Samuelsson.
Fr:
Les premières berlines S90 construites en Chine par Volvo
livrées en Europe grâce à une toute nouvelle liaison ferroviaire
Volvo Cars est le
premier constructeur du monde à exporter par voie ferroviaire en Europe des
voitures construites en Chine. Cet acheminement s'inscrit dans le cadre de
l’initiative OBOR « One Belt, One Road » (une ceinture, une route), la nouvelle
route de la soie.
Construites en Chine dans l’usine de Daqing, les premières
berlines premium S90 de Volvo seront acheminées cette semaine au centre de
distribution de Zeebrugge, en Belgique.
Les véhicules seront transportés jusqu’en Belgique grâce à
une récente liaison ferroviaire reliant la Chine à l’Europe. Ce lien direct
réduira de deux tiers le temps de transport des véhicules vers l’Europe par
rapport au transport maritime et le délai de réception de la voiture par le
consommateur s’en trouvera également raccourci.
Cette nouvelle route crée un véritable pont entre la
stratégie logistique et de production de Volvo au niveau mondial, les échanges
commerciaux de plusieurs milliards d’euros entre la Chine et l’Europe et
l’initiative OBOR, qui vise à donner une nouvelle vie à l’ancienne route de la
soie, à l’ère de la mondialisation.
La nouvelle liaison ferroviaire concrétise la mutation de la
Chine en plate-forme mondiale de production et d’exportation de produits haut
de gamme.
En 2015, Volvo a été le premier constructeur occidental à
exporter une voiture premium fabriquée en Chine vers les États-Unis, la berline
S60 Inscription. En novembre dernier, la production de modèles haut de
gamme de la berline premium S90 destinées à l’export a démarré à Daqing.
Toutes les Volvo S90 seront bientôt construites dans cette usine, pour
être exportées dans le monde entier.
Outre la réduction du délai de réception du véhicule par le
client, le ferroutage est un choix plus intelligent en matière d’impact
environnemental des opérations logistiques. Pour une même distance parcourue,
les émissions de CO2 par tonne/kilomètre sont réduites d’un tiers lorsque l’on
privilégie les voies ferrées aux voies maritimes. Sur cette liaison, les
économies seront d’autant plus importantes que la distance est réduite.
Chaque train affrété par Volvo pour relier Daqing à
Zeebrugge transporte environ 225 véhicules Volvo, qui sont embarqués à bord de
conteneurs conçus à cet effet.
Un conteneur contient trois voitures, alignées selon des
angles différents pour optimiser l’utilisation de l’espace. Des fixations
spécifiques assurent le bon maintien des voitures lors du transport et les
immobilisent.
Dans un premier temps, les trains quitteront Daqing à raison
d’une fois par semaine, avec pour objectif d’accroître la fréquence à mesure de
l’augmentation des exportations.
L’arrivée des premières berlines S90 à Zeebrugge le
31 mai coïncidera avec la visite du Premier ministre chinois Li Keqiang en
Belgique cette semaine. Dans le cadre de cette visite, une rencontre du Premier
ministre chinois avec Li Shufu, Président du conseil de Volvo Cars et Håkan
Samuelsson, Président et CEO de Volvo Cars, est prévue.
CLIC Volvo emprunte la nouvelle route de la soie CLIC
Volvo Car
Group Chairman, CEO meet with the Prime Ministers of China and Belgium
Li Shufu,
the chairman of Volvo Cars and Håkan Samuelsson, president and chief executive
of the car maker, met Li Keqiang, Prime Minister of the People’s Republic of
China and Charles Michel, Prime Minister of Belgium, on June 2nd in
Brussels.
The two
Prime Ministers were, as part of an official visit, treated to a presentation
of the CMA small car platform, on which Volvo will base its 40 series cars.
Volvo also demonstrated key innovations within autonomous driving and
connectivity.
The XC40,
Volvo’s first car based on the new CMA platform, will be built at its plant in
Ghent, Belgium where the company has manufactured cars since 1965. The Ghent
plant currently employs 5,500 people, making it the third biggest industrial
employer in the country.
The
acquisition by Geely Holding of Volvo Cars in 2010 was at that time the biggest
Chinese investment into Europe. Still today it is the 5th biggest Chinese
investment into Europe.
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