Volvo Cars introduces six months paid parental leave for EMEA region. 8478






   

It’s a small step for Volvo Cars, but a big leap for parents across Europe and elsewhere: the Swedish car maker today launches a paid gender-neutral parental leave policy for all sales company employees in the EMEA region (Europe, Middle East and Africa), offering mothers and fathers a total of six months of leave with 80 per cent pay.

The new Volvo Cars policy is more generous and inclusive than most existing national parental leave policies in Europe and is the first of its kind in the car industry.

The new policy is inspired by national legislation in Volvo Cars’ home market of Sweden, famous around the globe for its generous parental leave arrangements, which have delivered tangible benefits for parents and children alike in recent decades.

Volvo Cars’ EMEA parental leave policy is a pilot scheme, that possibly could lead to a global roll-out of a similar paid parental leave policy for all 43,000 Volvo Cars employees around the globe. The EMEA initiative will help to identify and solve any practical obstacles that follow from rolling out such a scheme outside Sweden.

“The EMEA initiative is one of several activities with the aim to create an inclusive culture and attract and retain a diverse set of people,” said Hanna Fager, head of People Experience (HR). “It improves life-work balance, boosts family time and fits with a progressive, human-centric company like Volvo Cars.”

Most countries in the EMEA region offer some form of paid parental leave, but there is often a large discrepancy between what is available for mothers and fathers – often to the disadvantage of fathers. Moreover, equal parental leave offers the potential to boost labour market and career opportunities for women by reducing career and pay gaps.

Emulating the Swedish approach that inspired it, the Volvo Cars policy is gender-neutral and also applicable to same-sex parents and parents of adopted children.

The new policy forms part of Volvo Cars’ ambitious people strategy, aimed at attracting and retaining the best people. Volvo Cars aims to position itself as an employer of choice to both existing and future employees by offering one of the most generous and inclusive paid parental leave packages.

“We need to be a truly attractive employer to be able to deliver on our ambitious growth plans,” said Hanna Fager. “Attracting and retaining the best people is crucial and we know that skilled talents will be more selective in their choice of employer. The winners in this battle for talent will be companies that value diversity, modern and flexible working practices, and employee well-being.”




 Fr:


Volvo cars met en place un congé parental rémunéré de six mois dans la région EMEA



   

Un petit pas pour Volvo Cars, mais un grand pas pour les parents d’Europe et d’ailleurs : le constructeur automobile suédois met aujourd’hui en place une politique de congé parental rémunéré s’appliquant indifféremment aux deux sexes pour tous son personnel commercial de la région EMEA (Europe, Moyen-Orient et Afrique). Ainsi, les mères et les pères bénéficieront désormais d’un total de six mois de congé parental payé à 80 %.

Plus généreuse et inclusive que la plupart des politiques nationales de congé parental d’Europe, la nouvelle mesure de Volvo Cars est inédite dans l’industrie automobile.

Cette politique s’inspire de la législation en vigueur dans le pays qui a vu naître Volvo Cars, la Suède, célèbre dans le monde entier pour ses dispositions généreuses en la matière, dont les effets positifs pour les parents comme pour les enfants, depuis quelques décennies, sont tangibles.

La politique de congé parental de Volvo Cars dans la région EMEA est un dispositif pilote : il pourrait déboucher sur le déploiement de politiques similaires pour les 43 000 collaborateurs de l’entreprise à travers le monde. Cette initiative de la division EMEA permettra d’identifier et de supprimer les éventuels obstacles pratiques rencontrés en lien avec la mise en place d’un tel dispositif hors de Suède.

« Cette mesure de Volvo Cars EMEA s’inscrit parmi différentes initiatives visant à instaurer une culture inclusive et à séduire et retenir des talents divers », explique Hanna Fager, Responsable de l’Expérience humaine (RH) chez Volvo Cars. « Elle améliore l’équilibre entre vie personnelle et vie professionnelle, enrichit la vie de famille et cadre avec la philosophie d’une entreprise progressiste centrée sur l’humain telle que Volvo Cars. »

La plupart des pays de la région EMEA accordent une forme de congé parental rémunéré, mais on déplore souvent des différences importantes entre ce qui est proposé à chaque parent, la plupart du temps au détriment des pères. Un congé parental égal permet en outre de stimuler le marché du travail et d’améliorer les perspectives de carrière des femmes en réduisant les écarts en matière de progression professionnelle et de rémunération.

À l’instar de l’approche suédoise qui l’a inspirée, la politique de Volvo Cars respecte l’égalité femmes-hommes et s’applique aussi aux parents de même sexe et aux parents d’enfants adoptés.

Cette nouvelle politique fait partie intégrante de l’ambitieuse stratégie de Volvo Cars en matière de ressources humaines, qui vise à attirer et retenir les meilleurs talents. Volvo Cars a pour ambition de se positionner en employeur de choix – tant pour ses collaborateurs actuels que pour ceux de demain – en proposant l’une des politiques de congé parental rémunéré les plus généreuses et inclusives.

« Nous devons devenir un employeur hautement attractif pour mener à bien nos ambitieux plans de croissance », affirme Hanna Fager. « Séduire les meilleures recrues et les retenir est essentiel, et nous savons que les meilleurs talents sont plus exigeants dans leur choix d’employeur. Les grands gagnants de cette course aux talents seront les entreprises valorisant la diversité, les pratiques de travail flexibles et modernes ainsi que le bien-être des employés. »


Source : Volvo Cars
















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