Volvo Cars
has signed an agreement with its parent Geely Holding to acquire Geely
Holding’s stake in the companies’ joint ventures in China, with the aim of
taking full ownership of its car manufacturing plants and sales operations in
the country.
The
acquisition of an additional 50 per cent of the shares in Daqing Volvo Car
Manufacturing Co., Ltd and Shanghai Volvo Car Research and Development Co.,
Ltd, will further strengthen Volvo Cars’ position in China, its largest market,
and maximize exposure to one of the fastest growing regions globally.
Although
the two joint venture companies are already fully included in Volvo Car Group’s
financial statements, Volvo Cars’ share of their net income and equity
will increase following the transaction.
“With this
agreement, Volvo Cars will become the first major non-Chinese automaker with
full control over its Chinese operations,” said Håkan Samuelsson, chief
executive of Volvo Cars.
“Geely
Holding Group and Volvo Cars are continuously evaluating the best way to
collaborate and structure operations within the wider Group. These two
transactions will create a clearer ownership structure within both Volvo Cars
and Geely Holding,” said Geely Holding chief executive officer, Daniel Donghui
Li.
Volvo Cars
has grown significantly faster than the average market in China in recent years
and will continue to invest in the country to maintain the strong growth trend.
Following the transactions, Volvo Cars will have full ownership of its
manufacturing plants in Chengdu and Daqing, its national sales company in China
and its R&D facility in Shanghai.
The
transactions will be completed in two steps, starting in 2022 when the joint
venture requirement for auto manufacturing in China will be lifted, and
expected to be formally completed in 2023.
The
transactions are pending regulatory approvals. Employees and partners within
the relevant companies will not be directly affected by the transactions.
Financial details will not be disclosed.
Volvo Cars
has seen strong growth in the Chinese market in recent years. In 2020, it sold
166,617 cars in China, an increase of 7.5 per cent versus 2019 and its eighth
consecutive sales record in the market. In the first half of 2021, sales
increased 44.9 per cent compared to the same period in 2020, and by 40.1 per
cent compared with the same period in 2019.
Volvo Cars s’approprie pleinement ses activités de fabrication et de vente en Chine
Volvo Cars a signé un accord avec sa société mère Geely
Holding afin d’acquérir la participation de cette dernière dans ses
coentreprises en Chine. L’objectif est de prendre la pleine propriété de ses
usines de fabrication et de vente de voitures dans le pays.
En détenant 50 % d’actions supplémentaires dans Daqing
Volvo Car Manufacturing Co., Ltd et dans Shanghai Volvo Car Research and
Development Co., Ltd, Volvo Cars assoira encore davantage sa position en
Chine – son marché principal – et optimisera son exposition dans
l’une des régions qui progressent le plus rapidement au monde.
Bien que les deux coentreprises soient déjà entièrement
intégrées aux états financiers de Volvo Car Group, cette transaction permettra
à Volvo Cars d’accroître sa part dans leur revenu net et leurs capitaux
propres.
« Avec cet accord, Volvo Cars deviendra le premier
grand constructeur automobile non chinois à exercer un contrôle total sur ses
opérations en Chine, » affirme Håkan Samuelsson, CEO de Volvo Cars.
« Volvo Cars et Geely Holding évaluent en permanence la
meilleure façon de collaborer et de structurer leurs opérations à l’échelle du
Groupe. En confiant à Volvo Cars le contrôle total de ses opérations en Chine,
nous posons les bases d’une croissance forte et durable sur le marché chinois
tout en optimisant les rendements pour les actionnaires de Volvo Cars, »
déclare Daniel Donghui Li, PDG de Geely Holding.
Ces dernières années, Volvo Cars a connu une croissance
nettement plus rapide que la moyenne constatée sur le marché chinois, et
continuera à investir dans le pays pour maintenir cette solide tendance. Une
fois ces transactions finalisées, Volvo Cars détiendra la pleine propriété de
ses usines de fabrication à Chengdu et Daqing, de sa société de vente nationale
en Chine et de son site de R&D à Shanghai.
Les transactions seront conclues en deux étapes : à
partir de 2022, lorsque l’exigence de coentreprise pour la fabrication
automobile en Chine sera levée, pour s’achever officiellement en 2023.
Actuellement en attente d’approbations réglementaires, ces
transactions créeront une structure de propriété plus claire au sein de Volvo
Cars et de Geely Holding, sans pour autant affecter directement les employés
des sociétés concernées. Les détails financiers ne seront pas dévoilés.
Volvo Cars a connu une forte croissance sur le marché
chinois ces dernières années. En 2020, l’entreprise a vendu
166 617 voitures en Chine, soit une hausse de 7,5 % par rapport
à 2019 et son huitième record de ventes consécutif sur le marché. Au
premier semestre 2021, les ventes ont augmenté de 44,9 % par rapport
à la même période en 2020, et de 40,1 % par rapport à 2019.
Source :
Volvo Cars.
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